Saturday 3 December 2011

SOS possum, Fraser Island and Brisbane (Final destination)

Kære lille DK

Jeg er nu vendt tilbage fra min tre dages tur på Fraser Isaland. Det har været ubeskriveligt og jeg har mødt så mange nye mennesker, som jeg nødigt ville forlade.
Aftenen inden vi tog afsted gik jeg en lang tur sammen med Miranda (pigen fra Holland). Vi gik og snakkede i flere timer og pludselig befandt vi os ret langt væk fra vores hostel. Lige som vi skal til at vende om kommer en lille possum slæbende over fortovet. Den gik og slæbte det ene ben efter sig mens resten af kroppen kæmpede videre. Den lille stakkel var blevet kørt over af en bil og den lagde sig stille og roligt ind i buskadset. Jeg kunne ikke bære at se den ligge og lide så jeg skyndte mig ned til den nærmeste restaurant. Da jeg havde fortalt dem hvad der var sket var en af gæsterne søde at gå med op for at tage et kig på den lille fyr, men uden rigtig at se ordentligt efter sagde hun bare at vi skulle lade den sove stille ind. Jeg begyndte at græde, lidt pinligt men de der kender mig ved at når det har med dyr at gøre så er jeg meget skrøbelig. Miranda og jeg blev tilbage da kvinden gik igen. Jeg sagde til Miranda at vi skulle gå ned på vores hostel og så ringe til en dyrlæge derfra. Miranda var lidt skeptisk over at gå så langt, men jeg fik hende overtalt og mens hun gik løb jeg hurtigt jeg kunne ned til vores hostel. Jeg fik fat i en fyr der stod i baren. Jeg fortalte ham om at vi havde fundet en lille possum som lå og led, at vi ville kontakte en dyrlæge og så få ham i bedring. Manden, også kaldet Alex var så sød at bruge over en time på at ringe frem og tilbage for så til sidst at få fat i en frivillig dyre hjælper. Han fortalte mig at jeg skulle stille mig ud til vejen og så ville hun dukke op i løbet af et par minutter. Da hun endelig kom hoppede jeg ind i hendes bil og vi satte farten op for at komme hen til den lille possum. Da vi kom var den ike til at se nogen steder, men efter at have ledt overalt fandt vi den til sidst bag en stor affaldsspand. Den var kravlet herom for at lægge i fred. Vi fik den sat i et lille bur med et håndklæde og damen/dyre-hjælperen tog ham med hjem for så at køre ham på dyrehospitalet næste morgen. Hun takkede mig for at jeg havde reageret istedet for at lade ham lægge. Det viser sig at der kun er meget få der reagerer når de finder en såret possum. Jeg bad hende om at ringe tilbage til mit hostel og give besked om den lille havde overlevet. Jeg kunne ikke selv få det at vide før jeg kom hjem fra Fraser Island, så jeg krydsede bare fingre for at det ville gå den godt.
Alex, fyren fra baren sagde at det var godt at vi havde gjort hvad vi kunne nu måtte vi bare vente. Det viste sig at Alex selv er meget glad for dyr så han var mere end glad for at kunne hjælpe.

Næste dag stod vi alle tidligt op. Vi skulle allerførst deles op i grupper på 7-8 personer som skulle sidde i 4-hjuls trækkerne. Jeg kom i gruppe med Miranda (Holland), Laura (Tyskland), Pernille (Danmark), Kevin (Tyskland), Christian (Tyskland), Luci (Frankrig), Charlotte (Frankrig) og så var de heldige der fik guiden som chauffør. Denne lille mand lignede til forveksling julemanden og han foretræk også helst at blive kaldt Santa. Hans rigtige navn er Adrian.
Inden vi alle skulle med færgen til Fraser Island skulle der handles ind til de næste tre dage. Alle fire biler med 7-8 personer i hver løb ind i supermarkedet. Nu skulle der handles frugt, kød, brød, salat etc. til tre dage og vi havde kun en halv time. Vi var i alt omkring 30 personer, så det var virkelig presset, men vi formåede at nå det hele.
Herefter kørte vi ned til færgen og her skulle vi sejle en halv time før vi nåede til Fraser Island.
Da vi arriverede koerte vi med kurs mod Fraser Island Beach. Vi spiste sandwiches og herefter koerte vi op til gaastien som foerte op til wabby lake. Her gik vi 50 min. i den varme sol, sandet var saa braendende at ikke engang flip flopperne var ordentligt fodtoej. Der var paa et tidspunkt at jeg gik sammen med Miranda og Pernille fra Danmark og lige pludselig var vi midt ude i en kaempe sandoerken. Vi var lige ved at blive nervoese for at vaere faret vild, men efter at gaa lidt laengere kunne vi endelig skimte denne kaempe soe, som laa midt ude i ingenting. Vi loeb ned ad sanddynerne og skyndte os at tage toejet af saa vi kun var i bikini. Vi kastede os ud i den store soe og det koelende vand mod kroppen foeltes himmelsk. Vi svoemmede rundt her et par timer. Nogle af os svoemmede tvaers soen for at se de sovende slanger som laa i faa af traerne paa den anden side.
Da vi havde vaeret ved soen lange nok gik vi alle hele vejen tilbage og saa gik turen mod vores foeste lejr.
Vi slog lejr inde i skoven. Vi var tredive personer og der skulle laegge tre personer i hvert telt. Da vi havde organiseret os skulle der laves aftensmad. Jeg, Pernille og to fyre fra Oxford (England) stod for BBQ. Det smagte skoent. Noget der ikke rigtig passede os var de mange march flyes (Marts fluer). Disse er paa stoerelse med en tommelfinger og saa bider de. Det var rigtig ubehageligt at sidde og spise mens de gik til angreb paa hele kroppen.
Herefter var jeg meget traet saa jeg lagde mig ind i teltet mens alle de andre sad og drak deres medbragte billige alkohol. Jeg kunne paa ingen maade falde til ro, for vi havde faaet afvide at der var risiko for at slanger og edderkopper ville kravle ind i teltet, og jeg laa paa teltbunden uden nogen madras og pga. det lille lukkede rum blev der en ulidelig varme, saa jeg laa og vendte og drejede mig op til 100 gange. Til sidst faldt jeg endelig i soevn, men saa vaagenede jeg ved at de to franske piger som jeg laa i telt ved havde vaeret inde i teltet og de havde ikke lukket til efter sig, saa teltet havde staaet med aaben indgang i et par timer og dette kunne jeg slet ikke klare tanken om, saa lige saa stilel sneg jeg mig ind i vores bil og fik mig ellers lagt til rette her.
Naeste morgen kl. 04:00 blev vi alle vaekket. De af os der havde lyst kunne gaa ned til stranden og se solopgang. Det var et virkelig smukt syn. Herefter spiste vi morgenmad og saa gik turen ellers videre paa Fraser Island. Paa vejen stoppede vores guide bilen, da tre vilde dingoer kom os i moede. De saa meget harmloese ud, men vi maatte alligevel vaere varsomme.
Vi koerte ud til enden af Fraser Island, hvor vi klatrede op af klipper for at se ud over havet. Vi kunne se ned i kloefterne og laengere henne ad stranden saa vi bla. en strandet haj som var skyllet op paa stranden. Nede i vandet kunne vi ane store rokker og de giftige vandmaend som var helt turkisblaa.
Herefter koerte alle fire biler ned mod Eli Creek som var en smuk lille stroemmende flod. Her hoppede vi i og floed ellers med stroemmen, mens vi noed synes af alle de tropiske planter.
Herefter var det tid til frokost.
Herefter stoppede vi ved en smuk soe hvor jeg, Laura og alle drengene fra turen spillede med bold. En virkelig smuk soe, hvor sandet var helt hvidt og vandet var fuldstaendig klart.

Vi koerte saa hen til vores lejr hvor vi skulle overnatte. Denne gang fik vi laekker spaghetti Bolognese. Jeg har erfaret at paa alle turene faar vi det samme hver gang. Den foerste aften er det BBQ, anden aften Spaghetti Bolognese og hvis man er der en tredje aften er det Ris med kylling. Men denne omgang spaghetti bolognese smagte virkelig godt. Om aftenen sad vi alle og spillede kort og snakkede saa til sent om natten. Jeg blev isaer gode venner med en fyr ved navn Kit fra Canada, en fyr fra Florida der hedder Justin, tre fyre fra England kaldet Darren, Andy og Ryan og en fyr fra Puerto Rico ved navn Rafael. Vi havde en hyggelig aften, men The march flies slog igen til og herefter kravlede jeg tilbage i bilen.
Naeste morgen pakkede vi det hele sammen og var saa klar til at koere videre, men eftersom en af bilerne ikke ville starte maatte Santa koere os hen til vores naeste destination for saa at koere tilbage og hente alle de andre. I mellemtiden skulle vi gaa en smuk tur gennem en lille regnskov hvor subtropiske planter snoede sig op af de mange traeer. Da vi kom tilbage var der kommet en reservebil som de andre kunne koere rundt i. Vi koerte saa ned til vores sidste destination nemlig Lake Mc. Kensey. Denne soe var den smukkeste. Desvaerre var det regnvejr og skyerne var taettet sammen paa himmelen, saa naar vi foerst havde kastet os ud i vandet var det meget koldt at komme op igen. Endnu engang spillede vi bold og efter at have gjort dette i et par timer maatte vi videre saa vi kunne naa vores faerge kl. 15:00.
Da vi ankom til vores hostel lidt senere paa dagen var jeg spaendt paa at hoere om den soede lille possum havde overlevet. Det viste sig at det havde den ikke og dette blev jeg ret ked af. Senere paa aftenen skulle vi alle fra turen ud at spise. Vi endte paa en kinesisk restaurant, ikke noget at raabe hurra for. Da vi kom tilbage til vores hostel satte vi os ud i baren. Her kom Alex som tidligere paa ugen havde hjulpet mig med at ringe til dyrelaegen. Han sagde at det gjorde ham ondt at den lille possum ikek overlevede og her spurgte han mig saa om jeg havde lyst til at fodre hostellets egen lille possum, det ville jeg selvfoelgelig gerne. Saa jeg klatrede op paa en stige og her saa ejg lige ind i oejnene paa den soedeste lille possum. Endnu et dyr jeg har faat stor karligehd for.
Jeg sad og snakkede med Miranda og Laura samt et par fra Iralnd som lige ledes havde vaeret med paa turen. Jeg vidste at jeg ikke skulle for sent i seng, for naeste dag skulle jeg tidligt op og med bussen (The Greyhound) til Brisbane.
Laura og jeg sluttede vores aften af med at se 'Bridesmaids', en sindssygt sjov film!.
Naeste morgen spiste jeg morgenmad med pigerne og sagde saa farvel til alle de andre. Det viste sig at jeg skulle med sammen bus som Justin (Florida), saa ham og jeg snakkede sammen hele vejen. Han er 31 aar. Har sagt sit hus op samt sit  job som ingenoer og har saa valgt at rejse rundt i Australien i et aar. Han droemmer om at blive dykkerinstruktoer. Dette synes jeg selv lyder ret fristende!
Da jeg endelig ankom til Brisbane efter 4 timers koersel maatte jeg slaebe min kuffert rundt i byen i en time foer jeg fandt mit hostel. Her kom jeg paa vaerelse med en irsk fyr ved navn Owen, to engelske fyre og en fyr fra Tyskland.
Jeg hilste paa dem og bestemte mig saa for at gaa lidt paa eventyr i Brisbane. Denne by er indbegrebet af hygge. Jeg gik over Victoria Bridge og her kom jeg over i en bydel hvor der befandt sig en masse hyggeligt cafeer. Bl.a en chokolade cafe som hedder ' Max Brenner'. HEr kan man faa en pizza med chokolade, skumfiduser og hvad der ellers hoerer til i den kategori, der var alt lige fra gammeldags vafler til varm hvid chokolade med skumfiduser, jordbaer med chokolade fondu etc. desvaerre smagte jeg intet af det da jeg i bund og grund var sulten efter noget ordentligt, saa jeg satte mig ned paa en asiatisk restaurant hvor jeg bestilte et af mine foretrukne nemlig Laksa suppe med kylling. Det var saa laekkert!.
Efter at have faaet indsnust en stor del af den hyggelige atmosfaere maatte jeg vende snuden hjemad til mit hostel. Igen skulle jeg nemlig ikke for sent i seng, for jeg skulle op kl. 04:00 naeste morgen og saa med toget til lufthavnen.
Da jeg kom tilbage til mit hostel var en af de engelske fyre tilbage paa vaerelset. Det endte med at ham og jeg saa 'Bridesmaids' sammen, virkelig sjovt! Og jeg kunne se den igen hvis det skulle vaere. Herefter sagde jeg godnat til ham og lagde mig til at sove.
Midt om natten vaagner jeg saa ved en svag lyd, den bliver lige pludselig hoejer og dette er saa en pige som ligger og faar orgasme i koejen over mig. Den ene englaender havde aabenbart vaeret i byen og havde saa slaebt det her med hjem. Til at starte med vidste jeg ikke rigtig hvad jeg skulle goere, men efter at det blev hoejere og hoejere var jeg saa rasende at jeg floej ud af sengen for saa at se direkte paa dem og sige' seriously!'. Jeg skaeldte dem ud og sagde at jeg skulle tidligt med flyet og havde altsaa brug for min soevn. Jeg mener helt aerligt hvor lidt respekt kan man lige have for sine medmennesker!! Pigen blev saa pinligt beroert at hun gemte sig i dynen. Jeg kunne ikke lade vaere med at grine indeni mig selv efer at jeg lagde mig tilbage i koejen.Ikke engang en time efter ringede mit vaekkeur og det var saa tid til at tage toget mod lufthavnen. Jeg var saa traet!. Jeg sad 5 timer i flyet og da jeg endelig ankom til Perth (WA) kom min mormor og hentede mig. Danny, Mette og Nicoline var ved at goere klar til at rejse til Danmark kl. 15:00 saa vi alle naede lige at spise frokost sammen. Herefter tog jeg mig en laang power nap. Da jeg vaagnede havde mormor koert de andre til lufthavnen. Senere kom Per hjem fra arbejde. Vi sad og noed laekker aftensmad sammen og nu er det sengetid.
I morgen skal mormor og jeg ind og spise morgenmad paa Pers hotel og saa kl. 16:45 tager jeg flyet mod Bangkok for at tage flyet til Danmark.

Min rejse er nu endt og det har vaeret fantastisk. Jeg havde aldrig i mit liv forestillet mig at jeg skulle begive mig ud paa saa spontan en rejse. Det har vaeret alle de haardttjente penge vaerd og jeg har uden tvivl planer om at vende tilbage. Jeg har forelsket mig i Australien. Jeg har set og oplevet saa meget. Mange nye venner har jeg faaet og der er rig mulighed for at besoege folk i hele verden nu. Jeg har nydt hvert sekund og hver dag har vaeret et eventyr! imens jeg har varet her har jeg gjort mig mange tanker og jeg foeler nu at det er tid til at komme hjem. Min familie og venner venter derhjemme og jeg kan ikke vente til at se dem alle igen!.
Tak til alle jer der har fulgt troligt med i min blog:)
Vi ses snart lille Dk<3

No comments:

Post a Comment